Zdrowe odżywianie polega przede wszystkim na regularnym dostarczaniu do organizmu wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych w odpowiednich proporcjach i ilościach. Wiele z nich można znaleźć w warzywach i owocach. Powinny one więc stanowić podstawę każdej prawidłowej diety. Są źródłem witamin, fitozwiązków i błonnika pokarmowego. Najświeższe wyniki badań potwierdziły, że powinno się zjadać nawet 9 porcji owoców i warzyw każdego dnia.
Każdy dzień dobrze jest zaczynać od zdrowego i sycącego śniadania. Dzięki temu rośnie wydajność organizmu człowieka, jak również zapobiega to zbyt dużemu spożywaniu kalorii w pozostałej części dnia. Następne posiłki powinno się jeść co 3-4 godziny, co wpływa na przyspieszenie procesu metabolizmu. Odżywiając się w ten sposób dostarcza się organizmowi wymaganą porcję energii, ale nie pojawiają się okresy w których pojawiłoby się odczucie głodu.
W codziennym jadłospisie muszą znajdować się produkty które należą do wszystkich grup produktów spożywczych. Istnieje sześć takich grup – produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, warzywa i owoce, mięso, ryby, jaja, a także tłuszcze jadalne. Ostatnia grupa to cukier i wyroby cukiernicze. Wyeliminować powinno się natomiast dań typu fast food i dań gotowych. Zawierają one jedynie konserwanty i wzmacniacze smaku, a ponadto dużą ilość tłuszczu i soli.
Kluczem do sukcesu jest również odpowiednie nawodnienie organizmu. Woda spełnia liczne funkcje, bierze udział w wielu procesach życiowych m. in. transportuje substancje odżywcze w organizmie. Osoba dorosła każdego dnia musi spożywać nawet dwa litry płynów. Niedostatek wody w organizmie człowieka na skutek jej wydalania powinien być bowiem stale uzupełniany. W przeciwnym przypadku można doprowadzić do odwodnienia organizmu.
Unikać powinno się natomiast wyrobów cukierniczych. Są one źródłem tak zwanych bezwartościowych kalorii. Dostarczają do organizmu energię, której nadmiar magazynowany jest jako tkanka tłuszczowa. Nie zawierają jednak w zasadzie żadnych wartościowych składników pokarmowych. Co więcej, ich zbytnie przyjmowanie może doprowadzić do dużej nadwagi, chorób jamy ustnej, a także cukrzycy.