Osoby odżywiające się w sposób zdrowy cieszą się dobrym samopoczuciem, posiadają zdrową skórę, włosy i paznokcie, ich narządy wewnętrzne funkcjonują z o wiele większą wydajnością. W jaki sposób właściwie komponować posiłki? Co jeść, żeby cieszyć się byciem zdrowym?
Ważne jest nie tylko to, co spożywamy, ale także to w jaki sposób formułujemy swoje posiłki. Dieta powinna być w taki sposób zbilansowana, aby organizm mógł przyswajać składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Zdrowa dieta powinna zapewniać wystarczającą ilość białek, tłuszczy, węglowodanów oraz witamin i minerałów. Nasze dania i potrawy powinny być spożywane kilkakrotnie w ciągu dnia, najlepiej od pięciu do sześciu razy. Zawartość tłuszczy oraz błonnika w spożywanych posiłkach obniża indeks glikemiczny spożywanych pokarmów, dzięki czemu nie doświadczymy gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi.
W zdrowej diecie powinniśmy nie zapominać o spożywaniu produktów zbożowych. Wskazane są wyłącznie pokarmy posiadające w składzie ziarna pełnoziarniste, które wręcz obfitują w cenne witaminy oraz minerały. Niski indeks glikemiczny oraz wysoka zawartość błonnika to następne dobre strony produktów z pełnego przemiału. Zbilansowana dieta powinna być wzbogacona w jarzyny oraz owoce, które są źródłem dużej ilości witamin oraz minerałów. Mleko oraz produkty stworzone na bazie mleka wzbogacają dietę w witaminę D, A oraz wapń. Znacznie korzystne jest także spożywanie posiłków zawierających duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Należą do nich między innymi tłuste ryby, olej rzepakowy, słonecznik, len, orzechy. Zdrowe odżywianie się to także dostarczanie organizmowi wystarczających ilości płynów. Najzdrowiej wybrać wodę mineralną, którą powinniśmy dostarczać organizmowi w ilości około 2 litrów dziennie.