Bez względu na to, czy Twoim celem jest pozbycie się zbędnych kilogramów, czy wręcz nabranie tkanki tłuszczowej lub mięśniowej, dobrze by było sprawdzić swój wskaźnik masy ciała, czyli tak zwane BMI. Czym właściwie jest Body Mass Index i w jaki sposób go poprawnie obliczyć?
Body Mass Index, a po polsku wskaźnik masy ciała dostarcza wiadomości dotyczące stosunku masy ciała do wzrostu, co z kolei pozwala na dokonanie szybkiej ocenie stopnia otyłości. W klasyfikacji tego typu występuje sześć stopni rozciągających się na skali niedowaga – ekstremalna nadwaga (trzeci stopień otyłości). Dla wszystkich stopni podane jest również ryzyko zdrowotne połączone z otyłością i tak na przykład indeks BMI niższy niż 18, 5 wskazuje na niedowagę i może być przyczyną innych kłopotów związanych ze zdrowiem.
Jak wyznaczyć BMI? Wystarczy, że kojarzysz jaka jest Twoja waga oraz niezbędny Ci będzie Twój wzrost oceniony w metrach. Jedyne co powinieneś/powinnaś zrobić, to podzielić swoją wagę wyrażoną w kilogramach przez wzrost wyrażony w metrach podniesiony wcześniej do kwadratu. Rezultat, który w ten sposób otrzymasz to Twój własny wskaźnik BMI. Następnie wystarczy porównać go z klasyfikacją i dowiedzieć się, czy Twoje BMI jest odpowiednie. Nie zapomnij o tym, że podczas obliczania wskaźnika masy ciała wzrost musi być wskazany w metrach – podawanie wzrostu w centymetrach to częsty błąd, który utrudnia wykonanie prawidłowych obliczeń.
Mimo że wskaźnik BMI jest potrzebny, w określaniu stanu swojego zdrowia nie powinno się kierować się tylko nim. Otrzymany wynik uwzględnij raczej jako podstawowe określenie miejsca, z którego zaczynasz, by po pewnym czasie móc cieszyć się upragnioną sylwetką.